Wat maakt de implementatie van beeldschermzorg een succes en welke stappen zijn hierbij nodig? Dit rapport is het resultaat van een onderzoek van Nictiz. Deze vond plaats bij zorginstellingen in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ), verstandelijk gehandicaptenzorg (VGZ) en verpleging, verzorging en thuiszorg (VVT).
Het resultaat van het implementeren van beeldschermzorg is dat dit (p. 3 & 24-25):
- een positieve bijdrage levert aan het contact tussen zorgverlener en cliënt (vaker, meer privacy, tijdstip- en plaatsonafhankelijk)
- extra mogelijkheden biedt voor zorg aan de cliënt
- effectiviteit van de zorg wordt verhoogt (minder reistijd)
- de wereld van de cliënt en zijn mate van zelfredzaamheid vergroot (sneller in contact familie en vrienden, instructievideo’s voor handelingen, handelingen zelf uitvoeren onder toeziend oog op afstand).
Implementatiemodel beeldschermzorg
Op basis van literatuuronderzoek en het eigen onderzoek heeft Nictiz een implemenatiemodel opgesteld voor beeldschermzorg. Deze is hieronder weergegeven.
Enkele interessante aandachtspunten die genoemd worden:
- doelen implementatie zijn afgestemd op doelen organisatie
- ruimte creëren voor ideeën vanuit de eindgebruikers
- zorgverleners betrekken bij het ontwerp
- gebruik maken van enthousiastelingen op alle niveaus in de organisatie
- begeleiding en scholing medewerkers/cliënten in nieuwe manier van werken
- afspraken maken over beheer applicatie
- stabiele technische omgeving hebben
- financiële ruimte (= tijd) om te experimenteren
- resultaten (= toegevoegde) waarde meten
- oplossing levert direct merkbaar gemak op voor gebruikers
De toelichting op de stappen in dit proces en de aandachtspunten hierbij staan uitstekend beschreven op pagina 12 en 13. Aanrader om door te lezen.
De meest belangrijke succesfactoren en belemmeringen worden hieronder benoemd. Zie pagina 16 om ze alle 27 te zien. In de uitwerking in de pagina’s daarop staan veel interessante anekdotes die de successen en belemmeringen nog tastbaarder maken.
Succesfactoren
- Project en organisatie (p. 17-19)
- Constante begeleiding om betrokkenheid te stimuleren
- Klein beginnen
- Meerwaarde duidelijk maken op enthousiaste manier
- Beeldschermzorg blijven evalueren
- Techniek (p. 21-22)
- Goede ondersteuning
- Gebruiksgemak van tablet en apps
- Financiën (p. 23)
- Garantie bekostiging beeldschermzorg
- Resultaat (p. 24-27)
- Contact hetzelfde of verbeterd door beeldzorg
- Meedoen in de maatschappij en zelfredzaamheid
Barrières
- Project en organisatie (p. 19-20)
- Ontbreken van draagvlak
- Techniek (p. 22-23)
- Slechte internet verbinding
- Financiën (p. 23-24)
- Onduidelijkheid bekostiging beeldschermzorg
- Resultaat (p. 27)
- Weinig informatie over effect toepassing
Kijk hier als je meer blogs over best practices wilt lezen en hier voor meer handige project methodieken.