Wat zijn de do’s en don’ts bij een eHealth implementatie? In het co-creatie eHealthboek worden hier veel voorbeelden van gegeven. Hieronder heb ik de punten overzichtelijk op een rij gezet.
Kijk hier voor de conclusies en aanbevelingen van het co-creatie eHealthboek & hier voor het overzicht van alle gerelateerde artikelen.
Er is de overtuiging bij (een deel van) de zorgverleners dat blended zorg de toekomst is. Echter lukt het zorgorganisaties vaak nog niet om een succesvol gedragen concept neer te zetten dat zowel de kwaliteit verhoogt, als de kosten verlaagt. Een aantal interne factoren die bijvoorbeeld de ontwikkeling van ehealth / blended zorg belemmeren zijn:
- ideeën worden niet breed uitgerold en blijven beperkt tot experimenten en projecten (p.122)
- bestaande structuren en processen (met oude manier van werken & denken) blijven onaangetast waardoor de potentie van innovaties niet wordt benut (p. 122)
- visie ontbreekt (p. 122)
Voor degenen die denken dat blended zorg de toekomst is: zal deze vernieuwing geleidelijk komen? Of is het meer revolutionair waarbij een trigger de vernieuwing uiteindelijk afdwingt? Te denken valt aan:
- dat nieuwe spelers die radicaal innoveren de concurrenten omver werpen…. (p. 122)
- het leidend worden van de behoefte van patiënten…. (p. 122)
- de druk van verzekeraars…. (p. 122)
Voor wie die niet wil afwachten en succesvol een nieuwe vorm van blended dienstverlening wil neerzetten: lees hieronder waaraan je moet denken bij een eHealth implementatie.
Een eHealth implementatie is succesvol door:
- gevoel van noodzaak & urgentie hebben: zonder druk van buiten verandert er weinig (p. 109, p. 127)
- eHealth is een verandering en moet ontwikkeld worden vanuit een visie en vanuit behoeften & problematiek betrokkenen (p. 123, 127, 133, 140)
- denken vanuit het op te lossen probleem, niet vanuit technologie (p.109)
- ontwikkelen met een toegewijd projectteam en vanuit co-creatie met alle betrokken (p. 109, 123). Hierbij moeten patiënten een prominente rol krijgen in de verandering (p. 127, 140)
- aandacht voor integratie: een succesvolle pilot op kleine schaal omzetten naar implementatie op grote schaal. Hierbij aansluiting vinden met het (grote) deel van de organisatie die minder verander bereid is (p. 133, 139)
- verwijderen van oude onderdelen uit proces en toevoegen van nieuwe (p. 133)
In de bovenstaande video vertelt een cliënt hoe deze kijkt tegen het betrokken zijn van cliënten bij eHealth projecten. Aanrader om te kijken!
Lessons learned / aanbevelingen vanuit de praktijk:
- toon lef en ondernemerschap (p. 130, 140)
- niet denken maar doen (p. 130)
- maak het van iedereen (p. 130)
- kennisdeling en samenwerkingsverbanden tussen partijen (concullega’s) (p. 136)
- stimuleer blended vormen van zorg en bied ruimte voor experimenteren (p. 140)
- vertaal abstracte, papieren ideeën naar concrete voorbeelden (= living lab) waar praktisch kennis gemaakt kan worden met eHealth (zie hier een praktijk voorbeeld) (p. 140)
- besteed aandacht aan businessmodellen (p. 140)
- vier successen, hoe klein dan ook (p. 141)
De uitdagingen tijdens de implementatie zijn:
- denken en financieren vanuit “preventie” in plaats van de gedachte “behandelen” (p. 126)
- samenwerkingsverbanden aangaan met nieuwe toetreders (vernieuwers) en verdienmodellen (p. 126)
- beveiliging (cloud) data (p. 126)
- standaardisatie om informatie uitwisseling mogelijk te maken (p. 126)
- business case is alleen over de hele keten te maken. Hoe wordt deze eerlijk verdeeld? (p. 130)
- succesvol grootschalig gaan invoeren van eHealth door veel aandacht te besteden aan integratie en implementatie (≠ knoppentraining, Quick Reference Card en een post-it “succes”(p. 133)
- omdenken en loslaten van bestaande zorgstructuren (p. 137)
- werken met bestaande oplossingen in plaats van het zelf nieuw te ontwikkelen (met te nauwe scope of wat al bestaat) (p. 138)
- medewerkers te weinig kennis van ICT & eHealth, dit als een bedreiging zien en daarom de invoering vertragen (p. 139)
Als aanvulling hierop, de belangrijkste verbeterpunten genoemd in de eHealth-monitor 2013:
- eHealth niet ‘plug & play‘ door technische belemmeringen en onvoldoende training & ondersteuning (p. 63)
- procesinnovatie is moeilijk omdat de eHealth oplossing meer raakt in het proces dan men verwacht (p. 64)
- verkeerde balans tussen investering en ervaren meerwaarde (voor alle betrokkenen) (p. 64)
- zorggebruikers onbekend met wat er mogelijk is (p. 65)
In deze blogreeks heb ik de indeling van het co-creatie ehealthboek (pdf) grotendeels gebruikt. De nadruk heb ik gelegd op onderstaande thema's. Hierbij heb ik overeenkomstige onderwerpen bij elkaar gebracht, die ook in andere hoofdstukken beschreven zijn.