In deze publicatie wordt vanuit verschillende perspectieven het toepassen van beeldcommunicatie in de zorg beschreven. Het geeft een kort overzicht van de mogelijkheden, aandachtspunten bij de implementatie, hoe het te bekostigen en gerelateerde wet- en regelgeving.
Toepassingsgebieden beeldcommunicatie
De verschillende toepassingsgebieden voor beeldcommunicatie met hun voordelen zijn:
- Informele zorg (contacten met vrienden, familie en mantelzorgers). Voordeel: overbruggen van afstand (p. 9)
- Paramedische zorg (fysiotherapeuten, logopedisten). Voordeel: plaats onafhankelijk oefeningen onder begeleiding uitvoeren (p. 9)
- Virtueel bezoek aan huisarts of specialist. Voordeel: patiënt minder vaak naar praktijk/ziekenhuis rijden, efficiënter werken en gesprekken voeren (P. 10)
- Zorg aan Huis. Voordeel: meerdere korte contact momenten voor kleine hulpvragen (bv. insuline spuiten), begeleiding is tijds en plaats onafhankelijk, besparen reistijd, efficiëntere (to the point) gesprekken, overdracht handiger door opname gesprek. Biedt mogelijkheden voor: geplande en ongeplande contactmomenten, dubbele controle op afstand (P. 11-12)
- Ketenzorg. Voordelen delen van kennis tussen eerste-, tweede- en derdelijnszorg onafhankelijk van plaats en tijd over de patiënt/cliënt (p. 13-14)
Hierbij kan beeldcommunicatie ingezet worden in combinatie met andere technologieën zoals:
- sensoren thuis (geluid, bewegingen) om automatisch te alarmeren bij incidenten
- digitale spellen (serious games) om oefeningen op een leukere manier zelfstandig uit te voeren
- wearables bij de persoon. Bepaalde waarden worden thuis/continu bij de patiënt gemeten (met behulp van bijvoorbeeld een armband met sensoren) en dienen als input voor het gesprek.
Handvatten voor de implementatie van beeldcommunicatie
Aandachtspunten voor gebruikers mee te krijgen:
- Zorgverleners: laat nut voor de cliënt zien, gebruikersgemak aantonen, veilige sfeer om te durven innoveren, inzicht in betaalbaarheid voor cliënt, laat zelf cliënt meedenken (p. 16)
- Zorgvragers: besteed aandacht aan zijn privacy, aanbieden van combi on- en offline zorg 24/7 (p. 17)
Praktische tips bij starten online behandelen vanuit 2 gebruikers:
- Ga praktisch aan de slag, testen, verzamel feedback en blijf innoveren. (p. 10)
- Niet te veel in één keer, bouw langzaam je online mogelijkheden uit (p. 10)
- Betrek vroegtijdig ondernemings- en cliëntraden (p. 12)
- Maak voldoende tijd voor deelnemers vrij (p. 12)
- Zorg voor bevoegdheden/mandaten (p. 12)
Op pagina 17 worden een aantal handige vragen beschreven om de eisen aan technologie te bepalen. Deze zijn goed als checklist te gebruiken om een mismatch te voorkomen.
Pagina 18 en 19 tonen een erg bruikbare procesbeschrijving van te uit te voeren stappen bij het uitvoeren van de online dienstverlening. Ter beeldvorming heel kort de stappen: risico analyse, intake, registratie, installatie, aanvraag internet, uitgifte, instructie, helpdesk, storingen, retour, updates, rapportages, evaluatie. (p. 18-19)
Bekostiging van beeldcommunicatie
Beeldzorg kan bekostigd worden vanuit het WMO als onderdeel van vaste vergoeding voor geleverde zorgprestaties. Voor thuiszorg en huisartsen kan dit ook nog via de reguliere bekostiging (NZa 2014b & NZa2014c) (p. 21-22).
Een sluitende business case is dus belangrijk. Voor handige tips om deze op te stellen zie dit document en deze tool van Nictiz.
Belangrijk is om ook na te denken over nieuwe verdienmodellen waarbij het Business Model Canvas een handig hulpmiddel is. Zie voor voorbeelden van verdienmodellen pagina 22.
Verder wordt een korte toelichting op belangrijkste wet- en regelgeving bij gebruik van beeldcommunicatie (p. 24-25):
- Wet bescherming persoonsgegevens,
- NEN 5710 informatiebeveiliging in de zorg,
- NEN 8028 kwaliteitseisen voor tele-medicine,
- Wet op medische hulpmiddelen,
- KNMG richtlijnen online arts-patiënt contact.
Deze
Kijk hier als je meer blogs over best practices wilt lezen.