“Dit co-creatie eHealthboek neemt u mee in de wondere wereld van eHealth. Wat is het en wat komt er bij kijken om het te kunnen implementeren. Wat zijn lessons learned en wat zijn andere manieren van kijken om eHealth succesvol te kunnen inzetten. Het boek is een combinatie van wetenschappelijke literatuur, praktijkervaringen en meningen vanuit de co-auteurs en initiatiefnemers.”
De ondertitel vind ik veelzeggend: “eHealth: technische kunstje of pure veranderkunde?”. Dit is het welbekende ICT drama! Dit co-creatie ehealthboek geeft inzicht waarom het ’t laatste (veranderkunde) is en de gevolgen van het eerste!
Pagina’s 16 t/m 23 bevatten een prima samenvatting die de moeite waard is om te lezen. Om je een beeld te geven waar het boek over gaat beschrijf ik hieronder en de komende blogs de belangrijkste onderdelen.
Vier randvoorwaarden succes eHealth (p. 18):
- Focus op kwaliteit en niet alleen op kostenreductie
- Eerste reorganiseren, dan automatiseren
- Geen eenheidsworst, maar maatwerk
- Betrek alle betrokkenen rondom cliënt in het proces voor acceptatie
Conclusies en aanbevelingen uit het co-creatie eHealthboek
De conclusies en aanbevelingen uit het co-creatie eHealthboek (p. 19-22) zijn:
- Focus op gebruik van bestaande technologieën, alle varianten zijn namelijk reeds beschikbaar
- Focus met subsidies op implementeren/opschalen
- Implementeer vanuit behoefte en kenmerken zorggebruiker, betrokkenen en zorgverlener (= co-creatie), niet vanuit technologie
- Laat eHealth onderdeel zijn van bestaande social media, netwerken, community’s e.d. om acceptatie te versnellen
- Geef zorggebruikers meer invloed en inspraak door een Persoonsgebonden eHealth Budget
- Differentieer op basis van context- en populatiekenmerken om juiste inzet van eHealth(functionaliteiten) te bepalen
- Met eHealth nieuwe markten, verdienmodellen en kansen pakken
- Gebruik een nieuw label naast de bestaande organisatie met blanco bedrijfscultuur en regels om andere bedrijfsmodellen te testen (= greenfield)
- Integreer bestaande praktijk eHealth-kennis in opleidingen van zorgprofessionals om toepasbaarheid en vernieuwing te stimuleren
- Gebruik crowdfunding als extra mogelijkheid om eHealth te financieren om sneller met de innovatie te kunnen starten.
Advies aan stakeholders
Advies aan stakeholders: (p. 26)
- Zorgorganisaties: werk met elkaar samen om de basisvoorziening aan eHealth goed op orde te krijgen met geaccepteerde standaarden; werk bottom-up voor draagvlak; IT-afdeling mee laten groeien om eisen van eHealth dienstverlening te voldoen (p. 26-27)
- Zorgverzekeraars: de wegvoorbereider, de verbinder door samenwerkingsverbanden te ondersteunen, stimulator van preventie (d.m.v. eHealth) (p. 28 t/m 30)
- Gemeenten: organiseer de innovatie en werk samen met de zorgketen (voorbeeld); koop niet alleen in op prijs, maar ook op innovatie-potentie (p. 31 t/m 33)
- Minister: stimuleer de implementatie van eHealth op basis van best-practices (in plaats van simulatie van bedenken van nieuwe technologieën); ontwikkel stimulerende wetgeving en regelarme zones om in te kunnen experimenteren; focus op gezond leven = preventie => eWelzijn (p. 35 t/m 37)
Voorbeeld van hoe de overheid een type innovatie kan stimuleren is het Amerikaanse overheidsprogramma ‘Meaningful use‘ dat zinvol gebruik van elektronische patientendossiers bevordert (p. 272 t/m 276).
In deze blogreeks heb ik de indeling van het co-creatie ehealthboek (pdf) grotendeels gebruikt. De nadruk heb ik gelegd op onderstaande thema's. Hierbij heb ik overeenkomstige onderwerpen bij elkaar gebracht, die ook in andere hoofdstukken beschreven zijn.