Dit project heeft kleinschalig onderzocht welke manier van begeleiding op afstand via een smartphone waarde toevoegt (mobiele coaching). De verwachting was dat door middel van mobiele coaching mensen met een beperking meer taken en activiteiten gaan uitvoeren. Dit zou voor hen de zelfredzaamheid, mobiliteit en zelfstandigheid vergroten en voor de begeleiding tijd besparen.
Gekeken is naar functionaliteiten als: mobiele agenda voor cliënten, telefoonfunctionaliteiten voor cliënten, bereikbaarheidstijden, fotoalbum, OV-begeleiding, stembesturing (voor het versturen van berichten).
Het eindverslag geeft een goed beeld van alle facetten rondom het project Mobiele Coaching, getrokken door de stichting Link4All. Het kan goed gebruikt worden als input voor je projectplan, als format voor je eindevaluatie of als best practice voor je eigen project.
Pagina 5 t/m 15 beschrijft het volgende: de aanleiding, het projectvoorstel, de probleemanalyse, planning en projectuitvoering.
Pagina 16 t/m 21 beschrijven de projectresultaten waaronder een aantal leuke voorbeelden hoe de zelfredzaamheid bij cliënten verbeterd is (par. 6.1.3).
Verder wordt er stilgestaan bij een (zeer beknopte) business case (p. 25) en financiële onderbouwing (p. 27).
Erg bruikbaar zijn de aanbevelingen (p. 29 & 30) die je goede handvatten geeft voor je eigen project:
- Communiceer de visie van je nieuwe dienstverlening breed in je organisatie en leg deze vast
- Bepaal vooraf onder welke contractuele relatie de dienst wordt aangeboden (i.v.m. verantwoordelijkheid voor aangeboden devices en apps)
- Inventariseer vooraf of de huidige ICT-infrastructuur voldoende mogelijkheden biedt
- Formuleer voor welke groepen cliënten welk onderdeel van de (digitale) dienstverlening relevant is en aan welke cliëntdoelen dit bijdraagt
- Organiseer voldoende opleidingen voor cliënt en medewerker
- Bundel je kennis over geschikte (nieuwe) apps zodat deze makkelijk hergebruikt kan worden bij andere cliënten
- Organiseer een eerstelijns helpdesk voor en door cliënten
- Neem de nieuwe dienstverlening op als onderdeel van het ondersteuningsplan
Kijk hier als je meer blogs over Best Practices wilt lezen.