Bij welke zorggerelateerde partijen is financiering te verkrijgen en welke soorten financiering zijn hierbij mogelijk? In het co-creatie eHealthboek wordt hierbij stilgestaan. Hieronder heb ik de belangrijkste punten op een rij gezet.
Kijk verder hier voor de conclusies en aanbevelingen van het co-creatie eHealthboek & hier voor het overzicht van alle gerelateerde artikelen.
Zorginstellingen hebben een probleem met het verkrijgen van structurele financiering bij het opschalen na een succesvolle pilot (p. 285). Daardoor blijven dit soort projecten vaak in de pilot fase hangen en worden de potentiële voordelen niet op grote schaal benut. Of er wordt overgegaan op het implementeren, maar wordt er op het budget bezuinigd waardoor de kans groot is op een kostbare mislukte implementatie.
Hieronder wordt beschreven via welke partijen financiering mogelijk is en welke vormen van financiering dit zijn.
Ehealth innovatieroutes in de zorg (p. 227)
Een (eHealth) idee wordt succesvol wanneer deze meerwaarde biedt voor één of meerdere partijen in de zorgketen. De meer partijen het voordeel inzien, des te groter groter het draagvlak.
Deze partijen en de meerwaarde in het zorgspeelveld zijn (p. 232):
- patiëntenvereniging: verbeterde zorg
- patiënt: bijdrage herstel/welzijn
- zorgaanbieder: beter & efficiënter werken
- zorgverzekeraar: goede zorg voor lage prijs
- overheid: effectief bewezen, betaalbare zorg
- beroepsvereniging: veilig en verantwoord
- ondernemer: verdien ik er geld mee
Om de innovatie aan de man te krijgen zijn er vier verschillende routes mogelijk, namelijk via de: (p. 231-240)
- consument: patiënt betaalt zelf; geschikt wanneer weinig onderzoek en ontwikkeling nodig is
- zorgaanbieder: ontwikkelen in co-creatie; sterke visie nodig; businesscase; geschikt wanneer weinig onderzoek en ontwikkeling nodig is
- verzekeraar: eHealth wordt onderdeel (bestaand) zorgaanbod; breed draagvlak nodig; ontwikkelen in co-creatie
- overheid: nieuwe zorgprestatie binnen zorgaanbod; wetenschappelijk bewezen; complex, langdurig en kostbaar traject
In de onderstaande video, ontwikkeld door www.innovatieroutesindezorg.nl wordt dit toegelicht met een voorbeeld.
eHealth en financiering (p. 284)
Het is voor de zorginstelling van belang om de zorgverzekeraar te overtuigen van blended behandelenBlended houdt in dat de cliënt zowel op een traditionele (offline) manier zorg verleend krijgt als op een online manier. omdat zij bepalen welke type zorg wordt vergoed en waaraan deze moet voldoen. Voorbeeld: hulpmiddelen/eHealth kunnen verhaald worden op zorgverzekeringswet als speciaal ontwikkeld te zijn voor het functioneringsprobleem & wanneer bewezen is dat dit effectief is (p. 286).
Handige sites om meer inzicht te krijgen in de mogelijkheden van eHealth financiering: (p.287)
- De Nederlandse zorgautoriteit heeft de eHealth bekostigingswijzer ontwikkeld om inzicht te geven wat vanuit wetgeving mogelijk is. AANRADER!
- De ZonMW subsidiekalender biedt zicht op subsidies voor implementatie trajecten.
- De site www.watwildezorgverzekeraar.nl is speciaal ingericht om als organisatie te controleren wat de haalbaarheid is voor financiering van jouw zorginnovatie idee bij zorgverzekeraars.
Belangrijke kernvragen voor financiering zijn (p. 287):
- Willen patiënten/consumenten het gebruiken?
- Willen zorgaanbieders het toepassen?
- Willen zorgverzekeraars het vergoeden?
Kortom: als je als organisatie eHealth wilt aanbieden/verkopen, heb je steun nodig van patiëntenorganisaties, beroepsverenigingen en zorgverzekeraars.
Om de juiste investeerders-match te verkrijgen (win-win), vraag jezelf het volgende af:
- Welke partij verstrekken financiering in mijn tak van sport? Bijvoorbeeld: subsidies, banken, eigen omgeving, crowdfunding, aandelen/venture capital investeerders (p. 288-289)
- Hoe verdient de investeerder zijn geld? (p. 289)
- Om welke reden (voor welke fase) heb ik geld nodig: idee generatie; prototype bouwen; opstarten verkoop; groei; expansie (p. 290)
Aandachtspunten bij een investeringsverzoek (p. 291, 292):
- focus op klant of techniek?
- duidelijke waardepropositie
- fit met zorgmodel/zorgfinanciering
- ontwikkelkalender komende functionaliteiten
- marketingstrategie
- zelf verkoopvaardigheden hebben of ontwikkelen
- voldoende geld/tijd voor vermarkten
Crowdfunding als versneller van eHealth innovaties (p. 293)
Crowdfunding is een platform (bijvoorbeeld www.zorgfunders.nl) waar particulieren een kleine investering kunnen doen in jouw idee in de vorm van: donatie, voorverkoop, obligatie, aandeel. Dit is goed te gebruiken voor financiering opstartfase, aangezien traditionele investeerders in deze fase terughoudend zijn.
Crowdfunding creëert naast gelden tevens een netwerk van ambassadeurs, kennis en expertise. Dubbele winst (p. 293)!
Crowdfunding gaat naar verwachting groeien van 32 miljoen in 2013 naar honderden miljoenen per jaar. Het succes is afhankelijk van: (p. 294 t/m 297)
- een goede marketing campagne
- het niet afhankelijk zijn van potentiële crowfunding gelden
- innovatie heeft waarde voor stakeholders
- realistisch business/verdien model
- aanbeveling hebben vanuit onderzoeksinstituut
- goede balans tussen risico en rendement
eHealth in Europa (p. 311, 312)
Europese benadering is belangrijk omdat:
- burgers grensoverschrijdend zorg verleend krijgen
- leveranciers internationaal opereren
- best- & bad practices te delen
Pagina 315 t/m 318 beschrijft Europese subsidieprogramma’s die eHealth ontwikkelingen stimuleren.
In deze blogreeks heb ik de indeling van het co-creatie ehealthboek (pdf) grotendeels gebruikt. De nadruk heb ik gelegd op onderstaande thema's. Hierbij heb ik overeenkomstige onderwerpen bij elkaar gebracht, die ook in andere hoofdstukken beschreven zijn.