Voordat ik de methode uit de vorige blog uitleg wil ik eerst meer duidelijkheid scheppen wat het begrip blended hulpverlening inhoudt. Het mooiste zou zijn om dit te doen aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden.
Het was echter een aardige zoektocht om praktijkvoorbeelden te vinden die vanuit een holistische gedachte zijn opgezet. Met holistisch bedoel ik dat alle werkzaamheden, methodieken en gebruikte technologieën een aansluitend geheel vormen en dat deze duidelijk gebaseerd zijn op dezelfde toekomstvisie en de kernwaarden van betrokkenen. Waarom deze holistische gedachte in blended hulpverlening belangrijk is, is waar deze blogreeks om draait. Dit begrip wordt stap voor stap concreter gedurende de komende blogs.
Hieronder volgen een vijftal voorbeelden van concepten die uitgerold zijn of uitgerold worden in de zorg. In deze voorbeelden worden verschillende soorten technologie, methodieken, sociale activiteiten en persoonlijk contact in een behandelproces verbonden. Klik op de link om een toelichting van het hele concept te zien zodat je een beeld kunt vormen wat hoe blended hulpverlening door deze organisatie vormgegeven is:
Een voorbeeld van wanneer er niet vanuit een holistische gedachte de cliënt wordt geholpen Zelfredzaamheid en eigen regie zijn belangrijke thema’s in de zorg en staan centraal in het beleid. In het kader van deze gedachte worden in de zorg bijvoorbeeld online portalen aangeschaft waardoor ook de cliënt en zijn familie 24/7 vanaf elke plek met internet in het dossier kunnen kijken. De verwachting is dat ze hierdoor nauwer betrokken zijn bij hun eigen behandeling. Stel dat in zo’n situatie de procedure echter nog steeds is, dat alleen de hulpverlener in het portaal gegevens mag wijzigen waarbij de cliënt erbij zit, net zoals dit bij het papieren dossier het geval was. In dat geval is het papieren dossier door de digitalisering beter toegankelijk gemaakt, maar is de zelfredzaamheids- en eigenregie gedachte niet meegenomen in de manier waarop er met de cliënt wordt samengewerkt. Deze wordt nog steeds bij de hand genomen. De zelfredzaamheid en eigenregie gedachte zijn niet over het geheel (lees holistisch) toegepast. |
Mijn Netwerk van Philadelphia: dit is een blended hulpverlening voor ambulant wonende personen met een verstandelijke beperking. Klik voor meer details
113-online: biedt via internet en telefoon contactmogelijkheden aan voor suïcidale mensen, hun naasten, betrokkenen en nabestaanden. Klik voor meer details
Jouwhulponline: online portaal dat qua opzet vergelijkbaar is met 113-online. Klik voor meer details
Inwonercloud: dit is een concept van de gemeente Woerden met de volgende gedacht: Klik voor meer details
Toekomstvisie ’s Heerenloo ambulante zorg: bekijk deze video van ’s Heerenloo over hoe zij de ambulante zorg in 2020 zien voor verstandelijk gehandicapten. Klik voor meer details
Hopelijk is het nu voor je duidelijker geworden wat blended hulpverlening inhoudt of wat het in zou kunnen houden. Echter wordt de huidige zorgverleningsbranche nog niet overspoeld met succesverhalen. Hoe komt dat? In de volgende blog beschrijf ik de problemen die hierbij voorkomen. In de blog daarna leg ik het model uit dat helpt om deze problemen te omzeilen en de stap te kunnen maken naar een werkende blended hulpverlening.
Met dank aan Denise, Marieke, Martine, Johan, Geert en Gerwin
voor het geven van feedback tijdens het schrijfproces.