Vertaling van de zorgvisie naar een praktijkverhaal
In deze twee voorbeelden wordt de dienstverlening beschreven voor een zelfstandig wonende jongvolwassen man in 2021, met een licht verstandelijke beperking met een lichte vorm van autisme. Deze voorbeelden zijn gebaseerd op de output van de stappen uit het vorige hoofdstuk. Het eerste voorbeeld is vanuit het perspectief van de cliënt en naaste beschreven. Het tweede vanuit de medewerker.
Als laatste wordt er kort een beeld geschetst wat de dienstverlening voor de gemeente zou kunnen betekenen.
Perspectief medewerker
Over de organisatie Hulp bij Thuis wonen
De organisatie Hulp bij Thuis wonen is een organisatie gespecialiseerd in het leren van cliënten om zelfstandig te gaan wonen, op het niveau wat zij aankunnen. Ze richten zich op de doelgroep met een lichte beperking en die de potentie hebben om zelfstandig activiteiten te kunnen ondernemen. De ambitie van HbT is dat de cliënt uiteindelijk geen zorg meer nodig heeft en zichzelf kan redden, eventueel met hulp van zijn eigen sociale netwerk. De hulpverlener maakt zichzelf binnen een jaar permanent overbodig voor elke hulpvraag waar deze voor wordt ingezet.
De invulling van de werkzaamheden bij HbT zijn mede vorm gegeven op basis van punten die medewerkers erg gelukkig maakt. Lees hier meer
- persoonlijk contact met hun cliënten
- een goede verhouding tussen administratief werk en tijd met hun cliënt
- de verleende hulp is betekenisvol voor de cliënt en de maatschappij
- het zelfstandig kunnen werken
- variatie in het werk
- zich verder kunnen ontwikkelen in hun interesses en vaardigheden
- een leuke werkomgeving die inspireert, en die gezellig en ontspannen is
De functies van medewerkers zijn direct gekoppeld aan de woonfases die de cliënten doorlopen: Lees hier meer
- onzelfstandig wonen zonder verantwoordelijkheden
- onzelfstandig wonen met kleine verantwoordelijkheden
- semi-zelfstandig wonen in woongroep met 24/7 begeleiding
- zelfstandig wonen in woongroep met 24/7 begeleiding
- zelfstandig wonen in woongroep met coach en hulp op afstand
- semi-zelfstandig wonen met coach en hulp op afstand
- zelfstandig wonen met hulp op afstand
Er worden alleen cliënten aangenomen die de potentie hebben om minimaal fase 4 te kunnen bereiken. Cliënten kunnen in alle fases instromen. Mochten cliënten blijven steken in één van de eerste drie fasen, dan worden zij overgebracht naar collega instelling waar ze permanent in dezelfde woongroep kunnen blijven.
Iedere medewerker bij HbT heeft een aantal generieke roulerende taken en een specialisatie. Maandelijks moeten ze zich op vijf van de twintig generieke taken inschrijven. Voor sommige taken moeten ze cursussen volgen om daar vaardigheden voor te leren.
Sanne, begeleider woongroep
Sanne heeft bijvoorbeeld de specialisatie – begeleider woongroep- (fase 3-4). Zij vindt continu intensief contact met cliënten erg fijn en houdt van de uitdaging om conflicten op te lossen. Ze begeleidt de cliënten in hun doen van hun dagelijkse activiteiten en brengt ze sociale vaardigheden bij om ze in een groep te kunnen functioneren. Deze functie, die ze de helft van haar tijd vervult, wisselt ze af met de generieke taken ‘intakegesprek afnemen’, ‘beeldcommunicatiehelpdesk 1e-lijns (makkelijke vragen)’. Voor deze taken heeft ze cursussen gevolgd om andere communicatieve vaardigheden te leren. Ze heeft bij alle taken veel contact met de cliënten.
Als het moment komt dat haar cliënten meer zelfstandig worden en meer met digitale middelen gaan werken schuiven ze door naar een andere groep. Deze wordt door een andere type specialist, de -coach woongroep- (fase 5), begeleid. Ze vindt het een goed idee dat haar cliënten hierdoor meer zelf kunnen, maar persoonlijk vindt ze het te afstandelijk worden. Daarom blijft ze liever de begeleider van een woongroep.
Als ze een drukke periode heeft gehad, compenseert ze dit door zich op minder intensieve taken in te roosteren zoals het uitvoeren van administratieve taken in het kennisportaal en het oplossen van gaten in de roosterplanning.
Bart, beeldcommunicatie helpdesk moeilijke vragen
Bart heeft als specialisatie de beeldcommunicatie-helpdeskmedewerker 2e-lijns waarbij hij de moeilijke gesprekken en situaties afhandelt. Ook hij houdt van cliëntcontact en vindt de uitdaging om ad hoc situaties oplossen erg leuk.
Lees hier meerHij vindt techniek erg interessant en heeft als generieke taak om als projectmedewerker de digitale tool box up-to-date te houden en uit te zoeken welke nieuwe ontwikkelingen interessant zijn voor de dienstverlening van HbT. Hij en andere projectmedewerkers hebben om de twee weken een inspiratiesessie met elkaar wat hem veel energie geeft.
Daarnaast begeleidt hij op afstand cliënten met onlinetrainingen en het gebruik van tools als ze vragen hebben.
Marijke, coach zelfstandig wonen
Marijke is coach zelfstandig wonen en helpt cliënten in de stap naar semi-zelfstandig en zelfstandig wonen. Ze vindt de combi tussen het persoonlijk coachen en de cliënten leren omgaan met hulpmiddelen erg leuk. Zij ziet het resultaat van haar coaching waarbij de cliënt steeds minder afhankelijk van haar wordt en langzaam meer gaat steunen op zichzelf en haar collega’s van de digi-helpdesk. Daarnaast is zij de verbindende factor tussen naasten, (vrijwilligers)werk en de hulpverlening wat ze een leuke uitdaging vindt en waar ze interessante sociale contacten mee opdoet. Lees hier meer
Zo maakt Marijke veel gebruik van de vraagapp waarin de cliënt kleine acute vragen aan zijn netwerk kan stellen. Dat geeft haar cliënten veel rust in het dagelijks leven, ontlast de helpdesk van HbT en haarzelf, en geeft de cliënt het gevoel dat deze zelf in controle is.
Wel coacht zij de cliënt in de verwachtingen en het gebruik van dit soort hulpapps. Sommigen zijn bijvoorbeeld snel geneigd om het als chat te gebruiken als ze zich vervelen: er reageert immers toch altijd wel iemand. Periodiek wordt daarom met het netwerk geëvalueerd hoe de on- en offlinecommunicatie verloopt om te zorgen dat deze goed blijft werken naar ieders tevredenheid. Meestal is de aanleiding als veel van de beoordelingen van de gestelde vragen negatief zijn. Het netwerk geeft namelijk na elke vraag met behulp van de (not) like knop aan of de vraag terecht was of niet. Daarnaast zijn deze evaluaties ook goed om de vrijwilligerswerkdruk te polsen: je wilt niet dat mensen gaan afhaken omdat ze overvraagd worden. Marijke is dus als het ware ook een community beheerder totdat deze community goed functioneert. Dan wordt deze rol overgenomen door iemand in de familie of door de generieke functie -community beheer-.
Omdat Marijke het trainen van mensen erg leuk vindt heeft ze als generieke taak het geven van de workshops -oefenen met vragen stellen op afstand- en -hoe vind ik leuke activiteiten om te doen in de buurt-. Daarnaast doet ze vaak de taak van uitluister-medewerker voor de woongroepen. Ze beoordeelt de binnenkomende signalen van de sensoren in de woongroepen, is het eerste (intercom) contact met de bewoner als er iets is en activeert de medewerker op locatie als er echt actie moet worden ondernomen.
Op deze manier heeft HbT vormgegeven aan de invulling van de werkzaamheden voor medewerkers.
In de volgende blog is een voorbeeld vanuit het gemeenteperspectief uitgewerkt.
Met dank aan Denise, Marieke, Martine, Johan, Geert en Gerwin
voor het geven van feedback tijdens het schrijfproces.
Interessant om hier te lezen over verschillende cases. Zo merk je ook meteen dat elke persoon een andere zorgvraag met bijbehorende begeleiding nodig heeft. Coaching en begeleiding blijft erg belangrijk.
Dank voor je reactie Vince,
Dat ben ik met je eens dat elke persoon een andere zorgvraag heeft en dat daarbij een passende begeleiding nodig is. Dat maakt het allemaal ook zo complex. De vorm van coaching en begeleiding laat ik overigens in het midden. Vandaar ook de term blended hulpverlening of in dit geval ‘blended begeleiding/coaching’.
In de hierna genoemde blog heb ik die complexiteit onder woorden gebracht: https://innovatievezorgorganisatie.nl/wat-wil-je-bereiken-zorg-blended-hulpverlening/ . Ik weet niet of dit herkenbaar voor je is? Of juist iets wat je mist?
Groeten,
Ruud