In deze blog worden de eerste drie stappen uit de vorige blog, hoe tot een blended hulpverleningsproces te komen, in een voorbeeld uitgewerkt. Dit voorbeeld is niet volledig, het dient alleen om inzicht te geven wat de invulling van een stap kan betekenen.
1 A: Kernwaarden
Voorbeeld van kernwaarden van de:
- cliënt: gevoel van veiligheid, sociale contacten, meerprivacy, zelfstandigheid, eigen regie, persoonlijke ontwikkeling
- medewerker: persoonlijk contact met cliënten, zelfstandig werken, meerfijne werksfeer, inspirerende werkomgeving, juiste verhouding administreren en begeleiden, betekenisvol werk (cliënt is/wordt gelukkig), efficiënt kunnen werken, persoonlijke ontwikkeling
- naasten: persoonlijk contact met dochter/zoon/partner, wederkerigheid, meergevoel dat de ander in goede handen is / goed voor zichzelf kan zorgen (= zorgeloos), vrijheid (niet gebonden de ander zijn dagritme, niet continu ad hoc moeten inspringen)
- gemeente: sociale cohesie, zorgzaam, veiligheid, meerwederkerigheid, zelf oplossend vermogen
De kernwaarden van andere partijen blijven voor de overzichtelijkheid even buiten beschouwing, bijvoorbeeld die van zorgverzekeraars, de overheid, huisartsen, politie, GGZ, etc.
Als de (nieuwe vorm van) dienstverlening elementen bevat die al deze kernwaarden vervullen, dan ben je als organisatie/team er zeker van dat er draagvlak is om deze manier van werken uit te voeren. Iedereen krijgt er namelijk energie van en ervaart de toegevoegde waarde.
1 B: Visie, missie, doelen organisatie/teams
Voorbeeld: cliënt leidt een fijn leven waarbij deze zelfcontrole heeft om deze vorm te geven. Onze organisatie helpt hem of haar in het proces om deze controle te verkrijgen. We zorgen ervoor dat stabiele langdurige zorgvragen binnen een jaar zelfstandig door de cliënt opgepakt kunnen worden met en zonder zijn eigen sociale netwerk.
1 C: Organisatie normen, waarden en overtuigingen
- De cliënt bepaalt wat kwaliteit is.
- De kracht van de cliënt inzetten bij de hulpverlening van anderen zorgt voor een hoge kwaliteit hulpverlening.
- Het zorgproces werkt het beste als alle betrokkenen hier energie van krijgen.
2A: Werkproces
Hieronder een voorbeeld van een werkproces. Aan het einde van dit hoofdstuk wordt dit werkproces gebruikt als kapstok om de uitwerking van de andere stappen aan op te hangen.
2B: Methodieken, vaardigheden
Methodieken: EMDR, cognitieve gedragstherapie, mindfulness, samen stevig staan, begeleiders in beeld, boekhouding, geef me de vijf.
Vaardigheden: communicatief, sociaal, verbinden, coachen, samenwerken, diagnose, digitale vaardigheden.
2C: Informatie
Type informatie: dossier, afspraken, resultaten, achtergrondinformatie, checklists.
Voorbeelden van vastgelegde informatie: ervaren problemen, behandelhistorie, gevoelssituatie op moment x, score op zelfredzaamheidsmatrix, behandeldoelen met stappenplan, testresultaten, gestelde hulpvragen en hierop genomen acties, lopende afspraken, beoordeling van ervaren kwaliteit, effectiviteit behandeling, achtergrondinformatie voor cliënten over aandoening, overzicht van sociale activiteiten in de buurt, overzicht van vrijwilligerswerk voor mensen met een beperking.
2D: Dienstverlening
- Begeleiden in het -zelfstandig thuis kunnen wonen-
- Leren om sociale contacten te kunnen maken en te onderhouden
- Leren om te gaan met onverwachte situaties
- Leren om controle op eigen leven (weer) te verkrijgen
- Begeleiden in het in balans brengen van inkomsten en uitgaven in combinatie met schuldsanering
3: Sterkte en zwakten van hulpmiddelen
Klik om de sterkte, zwakte en link met kernwaarden te lezen
- Persoonlijk face-to-face contact
- Groepstherapie
- Beeldcommunicatie
- Kennis- en samenwerkingsportaal, (extern) persoonlijke gezondheidsdossier
- E-Learning
- Ondersteuningsapp (bijv. bieden dagstructuur, omgaan met stresssituatie, hulp met reizen, etc.)
- Serious gaming (bijv. stress/angst-beheersing, concentratievermogen, etc.)
Een aantal kernwaarden van de medewerker worden vervuld door werkafspraken, protocollen en organisatie-inrichting keuzes, bijvoorbeeld:
- zelfstandig werken: type verantwoordelijkheden, wat gerapporteerd moet worden, delegerende managementstijl
- fijne werksfeer: teambuildingsactiviteiten, cultuur van team en organisatie
- inspirerende werkomgeving: vakgroep communities, -zorg van de toekomst- huis, participeren in projecten en onderzoeken
- juiste verhouding administreren en begeleiden: proces waarin patiënten en verwanten zelf informatie invullen, automatisch laten invullen van gegevens die elders al beschikbaar zijn
- persoonlijke ontwikkeling: persoonlijk ontwikkelbudget, uitwisselingstrajecten, kennisvakgroepen, persoonlijke coach
Visualisatie van dit alles:
In de volgende blog is stap vier uitgewerkt: een concreet voorbeeld hoe de dienstverlening er uit zou kunnen zien. De uitwerking van dit hoofdstuk heeft daar als basis voor gediend.
Met dank aan Denise, Marieke, Martine, Johan, Geert en Gerwin
voor het geven van feedback tijdens het schrijfproces.