Deze blog gaat over de invloed van -de zorgvisie en bestaansrecht van de organisatie- op de vorming van de blended hulpverlening.
De reden waarom je als zorginstelling bestaat is omdat je een bepaalde waarde toevoegt voor je cliënt. Een waarde die hem of haar helpt om een fijn (en gezond) leven te leiden. Daarnaast kan deze dienstverlening naar je cliënt toe alleen van topkwaliteit zijn, als jouw medewerkers hier ook hun plezier uit halen. De cirkel is helemaal rond als deze dienstverlening ook waarde toevoegt voor de organisatie en de maatschappij.
Dit klinkt allemaal erg abstract en lijkt haast op wishful thinking. Echter kun je als organisatie, door de juiste stappen te nemen, deze utopische wereld dicht benaderen. Blended hulpverlening biedt hier veel mogelijkheden toe. De uitdaging is om uit te vinden: wat de juiste combinatie is van middelen (lees mens en techniek), voor welk type probleem en type persoon deze het best geschikt zijn, en op welk moment deze middelen het best ingezet kunnen worden.
Wat is blended hulpverlening? Blended hulpverlening houdt in dat de cliënt zowel op een traditionele offline manier zorg verleend krijgt als op een digitale manier. Voorbeelden hiervan zijn:
|
In deze en de komende blogs wordt uitgelegd welke stappen je als team en organisatie kunt nemen om dit -geluk voor allen- te ontdekken.
Voorbeeld
Om je al vast een gevoel te geven bij het onderwerp van deze blog staat hiernaast een voorbeeld. Het geeft weer de relatie tussen de zorgvisie en kernwaarden van betrokkenen enerzijds en de dienstverlening van de toekomst anderzijds. De nummers komen overeen met de stappen van de methode (doe later volgt). De stappen twee en drie zijn voor nu even weggelaten en zijn gevisualiseerd met de streepte lijn.
In blog zes en zeven lees je nog meer concrete voorbeelden.
Klik om het voorbeeld te vergroten
Belang van de zorgvisie: geeft richting, focus, samenhang en inspireert
De belangrijkste uitgangspunten om de (blended) hulpverlening vanuit op te bouwen vind je door antwoord te geven op de volgende vragen: Waarom doen we wat we doen? Waar geloven wij in? Wat is ons bestaansrecht? Dit staat beter bekend als de visie en de missie van je organisatie of ook wel de Why genoemd (theorie: Golden Circle van Simon Sinek).
Een zorgvisie geeft aan naar welke ultieme situatie gestreefd wordt: alles wat er gedaan wordt in de zorgverlening zou hieraan bij moeten dragen. Het geeft dus óók aan wat je wilt bereiken in de zorg met blended hulpverlening.
Een voorbeeld van onderwerpen die in een zorgvisie kunnen terugkomen:
|
De visie is een spiegel die gebruikt wordt bij alle activiteiten die de organisatie en de medewerkers uitvoeren: “draagt wat ik doe bij aan onze visie en zo ja: hoe dan?”. Een visie inspireert: je weet waar je naar toe wilt gaan ondanks je nog niet weet welke weg hiernaartoe genomen moet worden.
Het bewijs van de kracht van het hebben van een goede visie is aangetoond: er zijn diverse onderzoeksresultaten die aantonen dat organisaties beter presteren en langer bestaansrecht hebben met een inspirerende, gecommuniceerde en gedragen visie. Neem een kijkje onderaan deze pagina van Indora waar een aantal van deze onderzoeken zijn toegelicht.
Gebruik van kernwaarden van betrokkenen om de visie concreter te maken
Echter is de visie erg abstract. Een hulpmiddel om deze concreter te maken en de zorgvisie tevens vanuit meerdere invalshoek te belichten komt vanuit de Valuecase methodiek: de kwaliteit van de zorg is namelijk die hoe de patiënt hem ervaart: “Wat zijn de kernwaarden die hem drijven om een gelukkig leven te leiden?” Zie het voorbeeld hiernaast.
Ook medewerkers hebben kernwaarden die voor hen belangrijk zijn, en ditzelfde geldt voor andere betrokkenen (naasten, ketenpartners, gemeente, verzekeraars, etc.). Voorbeelden hiervan worden gegeven in de case verderop in deze blogreeks.
Voorbeelden van cliënt-kernwaarden:
|
De link tussen visie, kernwaarden enerzijds en dienstverlening, hulpmiddelen anderzijds
De dienstverlening (2d in het figuur hiernaast) die je als organisatie ontwikkelt moet in het teken staan van het vervullen van deze kernwaarden (1a): des te meer mensen de toegevoegde waarde ervaren voor henzelf in het zorgproces, des te succesvoller deze is.
Ditzelfde geldt voor de behandelmethodieken (2b), de werkprocessen (2a), de informatie en kennis die de organisatie heeft (2c) en de fysieke en digitale hulpmiddelen (3). Deze moeten ook in het teken staan van deze kernwaarden.
Deze middelen (mens en techniek) hebben allemaal bepaalde kwaliteiten en de kunst is om deze:
- op het juiste moment in je behandel-, begeleidings- of zelfzorgproces in te zetten
- bij de juiste type kenmerken van de cliënt aan te laten sluiten (gedrag, houding, karakter, stoornis, levensstijl),
- in te zetten om de juiste kernwaarden te bereiken bij je cliënt, naasten, medewerkers, etc..
Het begint echter bij het bewustzijn wat het ultieme doel is (de visie (1b) op de zorgverlening) en welke kernwaarden (1a) maken dat de cliënt en andere betrokkenen gelukkig zijn. Vandaaruit kan de stap gemaakt worden naar een concrete invulling van de (blended) hulpverlening.
Klik om het figuur te vergroten
In het figuur worden de relaties beschreven tussen de verschillende termen die gebruikt worden in deze blogreeks. Deze wordt in blog vijf in zijn geheel toegelicht.
In de volgende blog worden een aantal voorbeelden genoemd van huidige vormen van blended hulpverlening om een beter beeld te krijgen wat dit inhoudt.
In de blogs daarna wordt ingegaan op welke denkstappen er nodig zijn om voor je eigen team/dienstverlening een blended hulpverleningsconcept neer te zetten die waarde toevoegt voor alle betrokkenen.
Met dank aan Denise, Marieke, Martine, Johan, Geert en Gerwin
voor het geven van feedback tijdens het schrijfproces.