De dienstverlening die je ontwikkelt, moet in het teken staan van de kernwaarden van je cliënt, naasten en medewerkers (1e blog). Dat betekent dat elke behandelmethodiek, sociaal hulpmiddel en techniek als doel heeft om deze kernwaarden te realiseren en ze elkaar hierin versterken. Je kunt de onderdelen dus niet los van elkaar zien. Dit noem ik de holistische benadering.
Daarom heeft het ook weinig zin om een enkele nieuwe technologie te implementeren: zonder het totaal te overzien is de kans groot dat dit gaat wringen met de huidige manier van werken.
Beter is om vanuit een concrete toekomstvisie een projecten roadmap (= meerjarenplanning) op te stellen waarbij je stapsgewijs, duurzaam werkt aan het realiseren van die visie.
Dit wringen uit zich bijvoorbeeld in de vorm van dat:
|
De vier stappen
In het figuur hieronder staan de denkstappen beschreven om tot een consistente blended hulpverlening te komen die waarde toevoegt voor alle betrokken. De toelichting op deze stappen volgt hieronder. In de volgende blog is deze uitgewerkt in een voorbeeld.
- Beschrijf op 2 A4 de visie, de kernwaarden van alle betrokkenen en de belangrijkste uitgangspunten van je organisatie.
- Beschrijf al de vier onderdelen op hoofdlijnen op vier A4 zodat je overzicht hebt op hoe jouw dienstverlening in elkaar steekt en wat de relaties tussen onderdelen zijn.
- Beschrijf per categorie hulpmiddel, elk op één A4, welke vormen interessant zijn.
Beschrijf vervolgens per individueel hulpmiddel de sterke kanten, de zwakte, de link met kernwaarden. Zet deze sterktes/zwaktes ook af ten opzichte van andere middelen. - De laatste stap is om de voorgaande drie stappen in de vorm van een verhaal te gieten, eventueel met video en foto’s
Klik voor meer toelichting
Klik voor meer toelichting.
Klik voor meer toelichting.
Klik voor meer toelichting.
Het voorgaande is een oefening om:
- overzicht te krijgen,
- een beeldvorming te krijgen wat de toegevoegde waarde kan zijn van eHealth in relatie tot sociale activiteiten en face-to-face zorg,
- te begrijpen wat hier de relatie tussen is,
- consistentie te verkrijgen in het hulpverleningsproces die in het verlengde is van de visie en kernwaarden van de betrokkenen
Het doel is dus niet om perfect de nieuwe situatie te ontwerpen dat volledig onderbouwd is met een businesscase en verdienmodel. Het dient ter inspiratie en om richting te geven, en hetgeen je bedacht hebt kan periodiek aangevuld worden met nieuwe inzichten die zijn opgedaan.
In de volgende blog zijn de hiervoor genoemde eerste drie stappen in een voorbeeld uitgewerkt. In de blog daarna wordt een voorbeeld van stap 4 gegeven.
De stap na het concreet maken van de visie: het gaan doen!
Als er een concrete visie van de blended hulpverlening is waar de organisatie naar toe wilt werken is de stip op de horizon gezet. De volgende stap is om het te gaan doen. Klik om te zien waar je mee te maken krijgt
Je krijgt te maken met:
|
Dat is een andere tak van sport genaamd programmamanagement, portfoliomanagement, projectmanagement. Ook is het ‘t inrichten van een organisatie dat capabel is om continu te kunnen vernieuwen. Deze stappen vallen buiten de scope van dit artikel en wordt dus niet behandeld.
Wel kun je ter inspiratie kun je dit artikel lezen waar de onderwerpen aan elkaar in verband worden gebracht.
Met dank aan Denise, Marieke, Martine, Johan, Geert en Gerwin
voor het geven van feedback tijdens het schrijfproces.