Er zijn vele zorginnovatie ontwikkelingen gaande, mede op het gebied van digitale zorg. Je wilt hier met je team en als instelling op inspelen omdat je de voordelen er van inziet. Of je ziet dat jouw concurrenten zich er mee bezig houden terwijl je er zelf nog weinig mee doet.
Zorginnovatie mogelijk maken: hoe doe je dat binnen jouw instelling
Om nieuwe zorginnovatie ideeën zoals eHealth mogelijk te maken is het belangrijk om een organisatiecultuur en -structuur te hebben die dit stimuleert. Wat jouw team of organisatie nodig heeft:
- zijn ogen om zorginnovaties (zoals eHealth) te kunnen zien en daarvan de impact te bepalen op je organisatie
- is een speeltuin waarin je de voor- en nadelen van zorginnovaties kan testen
- is een methode om: op een verantwoorde manier te bepalen welke zorginnovaties het investeren waard zijn en dit te kunnen meten
Het figuur hieronder geeft weer welke onderdelen een rol spelen.
Klik om het figuur te vergroten
De basis om vernieuwend te kunnen zijn: cultuur en sleutelpersonen
De basis om vernieuwend te kunnen zijn steunt op twee pijlers:
Ondernemende organisatie cultuur:
- coachen en delegeren
- eigen verantwoordelijkheid
- tijd beschikbaar voor leren en experimenteren
- vrijheid (adhocratie)
- systeemwereld én leefwereld
Vasthouden van kennis
Sleutelpersonen die voor langere tijd in hun functie blijven. Zij zorgen voor continuïteit in het uitvoeren van een bepaalde werkwijze en houden kennis vast over het hoe en waarom.
1) Om zorginnovaties te kunnen zien heb je een innovatie community nodig die:
- een visie op de toekomst creëert en deze concreet maakt (zie deze blog)
- nieuwe zorginnovatie concepten bedenkt en bepaalt welk van de ideeën het eerste getest gaat worden
- ontwikkelingen in de markt op het gebied van methodieken en digitale zorg continu volgt
- de impact van nieuwe ontwikkelingen op de organisatie in kaart brengt. Bijvoorbeeld: kennis en vaardigheden cliënt en medewerker, Informatie voorziening, methodieken, etc.
- andere cliënten en medewerkers inspireren en op de hoogte houden van ontwikkelingen
- contacten onderhouden met externe kennishouders, potentiële innovatiepartners, mogelijke sponsoren
2) Om ruimte te geven aan het ontdekken van innovaties heb je nodig:
- een bestuur dat overtuigd is dat zorginnovatie nodig is en dit vertaalt naar visie, doelen, budgetten, beleid en organisatie-inrichting
- een zorginnovatie budget dat gebruikt wordt om vrijblijvend mee te experimenteren zonder al veel verantwoording te moeten afleggen
- een groep vooruitstrevende medewerkers met affiniteit voor eHealth die ingezet kunnen worden voor innovatieprojecten
- een green-field. Dit is een afgeschermde werkomgeving waarin buiten bestaande kaders/beleidsregels gewerkt mag worden. Hier vormt de bestaande bedrijfscultuur en -bureaucratie geen belemmering.
Bekijk hier het gedetailleerde model
Hierbij speelt tevens communicatie en afstemming met je externe innovatiepartnersdeze partners zijn bijvoorbeeld collega instellingen die hetzelfde idee willen onderzoeken, onderzoeksinstituten die kennis verzamelen over best & bad practices, ondernemers/bureau’s die het overkoepelende project trekken, subsidieverstrekkers en sponsoren. Maar ook ketenpartners zoals verzekeraars, gemeenten, huisartsen en specialisten. een grote rol. Door gezamenlijk te onderzoeken deel je de kosten. Daarnaast krijg je zicht op de verdeling van baten versus kosten van de oplossing in de keten.
3) Zorginnovaties met bewezen positieve waarde kunnen geïmplementeerd worden
Deze zorginnovaties worden geïmplementeerd naast de andere organisatie- en informatiseringsprojecten.
Hiervoor gebruik je een:
- Project prioriteringsmethodiek waarmee je projecten onderling vergelijkt op toegevoegde waarde en op de risicogrootte
- Planning waarmee je op hoofdlijnen de schaarse resources en onderlinge project-afhankelijkheden managet
- Implementatie methodiek speciaal ontworpen om ehealth met je huidige processen te verweven tot een blended hulpverlening
De rol van de informatiserings- en de personeelsafdeling
Naast de personen die zich direct met de vernieuwing bezig houden zijn er twee andere partijen die hier ondersteunend aan zijn:
- De informatiseringsafdeling bepaalt wat de impactbijvoorbeeld het uitgangspunt dat de systemen flexibel gekoppeld kunnen worden aan alle (cloud) ontwikkelingen. Dit houdt in dat men niet een gepantserd ICT kasteel moeten bouwen waar geen enkele interactie met de buitenwereld mogelijk is. van toekomstige technologieën zijn op de infrastructuur en informatievoorziening.
- De personeelsafdeling brengt in kaart welke kennis en vaardigheden medewerkers nodig hebben om toekomstige methodieken en technologie te kunnen hanteren. Competentieprofielen en trainingen zullen bijvoorbeeld aangepast moeten worden.
Het eindresultaat is dat je als organisatie een continue flow hebt van verbeteringen in je dienstverlening en creatie van nieuwe diensten. Deze kennis deel of exploiteer je met je samenwerkingspartners of conculega’s om als zorgbranche nog beter en efficiënter te kunnen innoveren.
In de blog categorie Innovatie stimulerende cultuur licht ik onderdelen verder toe en plaats ik gerelateerde artikelen.